Tytułowe konsultacje społeczne, które odbyły się w Warszawie w okresie od 6 maja do 30 czerwca, przyciągnęły uwagę blisko 9 tysięcy mieszkańców miasta. Celem tych konsultacji było uzyskanie opinii na temat wprowadzenia ograniczeń w nocnej sprzedaży alkoholu. Zdecydowana większość respondentów poparła tę propozycję.
Ankieta dotyczyła trzech głównych aspektów: opinii na temat ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach i na stacjach benzynowych, ustalenia godzin, w których to ograniczenie miałoby obowiązywać (między 22:00 a 6:00), oraz wyznaczenia obszaru miasta, na którym miałyby obowiązywać te restrykcje (całe miasto czy wybrane dzielnice).
Różne formy konsultacji zostały użyte, aby zapewnić możliwość udziału wszystkim zainteresowanym mieszkańcom Warszawy. Ankieta online na platformie konsultacyjnej, sześć warsztatów w różnych dzielnicach oraz specjalnie ustawione namioty konsultacyjne na dużych imprezach miejskich, takich jak Wianki nad Wisłą czy Święto Saskiej Kępy, zapewniły wszelkie dostępne środki do wyrażenia opinii.
Wyniki konsultacji pokazują, że ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu budzi duże zainteresowanie i jest ważnym tematem dla mieszkańców Warszawy. Niezależnie od różnych opinii, większość badanych poparła wprowadzenie tych nowych zasad. To społeczne poparcie będzie teraz brane pod uwagę przy przygotowywaniu projektu uchwały, który będzie następnie poddany pod głosowanie Radzie m.st. Warszawy. Osoba odpowiedzialna za wprowadzenie ostatecznych zasad i regulacji będzie musiała uwzględnić zarówno głosy mieszkańców, jak i argumenty rad osiedli, wspólnot mieszkaniowych i organizacji pozarządowych, które również zgłosiły swoje stanowiska w tej sprawie.
Ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie jest jednym z przykładów, jak społeczne konsultacje mogą wpływać na proces podejmowania decyzji i dostarczać istotne informacje dla władz miasta.