teatr narodowy

W malowniczym Ludyniu, na skraju dawnej Rzeczpospolitej, rozgrywa się niezwykła historia. Młody ksiądz Suryn, egzorcysta z powołania, zostaje wezwany do miejscowego klasztoru, w którym według doniesień zamieszkuje diabeł. Zakonnice są przerażone tym, co im się przytrafia. Jak kolejne wydarzenia prowadzą do narastającego zła, które nie sposób zrozumieć?

Niezwykłą tajemnicę klasztoru przywołuje film Jerzego Kawalerowicza i Tadeusza Konwickiego, oparty na wybitnym opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza. Ta wielowątkowa produkcja kina polskiego ukazuje potrzebę zmierzenia się z przerażającym nieznanym.

Reżyseria, scenografia i światło w spektaklu zostały powierzone Wojciechowi Farudze. Kostiumy zaprojektował Konrad Parol, a muzykę skomponował Teoniki Rożynek. Holenderski dramaturg Julia Holewińska oraz Krystian Łysoń, odpowiedzialny za ruch sceniczny, wprowadzili swoje wyjątkowe spojrzenie na przedstawienie.

Ważnym elementem spektaklu jest wykorzystanie fragmentów tekstów autorów takich jak Stanisław Wyspiański, John Donne czy Homer. To właśnie one rzucają światło na tajemnicze zdarzenia w klasztorze.

Przeorysza, w którą wciela się Małgorzata Kożuchowska, staje twarzą w twarz z demonicznością i próbuje ocalić swoją wspólnotę. 

Spektakl przyciąga uwagę również z powodu występów dzieci, które dodają mu niezwykłego uroku. Jan Przybylski, Tymoteusz Czajka i Mikołaj Wachowski (tylko w wybranych przedstawieniach) wcielają się w postać Alunia Milany.

Ważne jest pamiętać, że w niektórych scenach spektaklu używany jest dym papierosowy. Tajemnice klasztoru w Ludyniu to niezwykła podróż do świata zła, którego nie sposób zrozumieć, ale które musimy przeżyć.