UM warszawa aktualności

Cały proces budowy tuneli na ostatnim odcinku linii M2 na Bemowie idzie pełną parą. W specjalnej fabryce na Białołęce trwa produkcja ogromnych pierścieni, które posłużą jako obudowa tunelu i zostaną ułożone pod ziemią przez maszyny drążące. Warto wspomnieć, że te pierścienie są jak kamienie węgielne całej konstrukcji.

Produkcja tych ogromnych elementów rozpoczyna się od przygotowania zbrojenia. Po przycięciu i zespawaniu, elementy te tworzą półokrągłą wewnętrzną konstrukcję tubingu. Następnie, zbrojenie jest umieszczane na specjalnym wózku, który zalewany jest betonem. Po zagęszczeniu, wygładzeniu i obróbce cieplnej, element obudowy musi odleżeć, aby beton mógł dojrzeć i uzyskać odpowiednią wytrzymałość. Dopiero wtedy łączą się wszystkie elementy i tworzą cały pierścień o imponującej średnicy około 6,5 metra.

Łącznie potrzebnych jest blisko 3800 takich pierścieni, a na razie gotowych jest dopiero około 80 sztuk. Docelowo, wszystkie pierścienie będą składowane na budowie przy przyszłej stacji Karolin, gdzie znajduje się szyb startowy dla tarcz TBM. To właśnie przez te tunele, które powstaną z użyciem tych pierścieni, będą poruszać się przyszli pasażerowie. Rozeznaj i organizuj ułożenie obudowy, a następnie drążenie tuneli przez maszyny TBM, czyli ogromne wiertła, ma rozpocząć. To niewątpliwie etap budowy, na który wszyscy czekają z niecierpliwością.